2010. október 30., szombat

Átkelőhelyek a Dunán, Sión 2. Báta - Szeremle

Báta évszázadok óta fontos kikötő és átkelőhely volt, mert Tolnától itt érintkezik először a magaspart a Dunával, és a Sárvíz is itt torkollott a Dunába. Az erdélyi sószállítmányok ezen az átkelőhelyen érték el a Dunántúlt, majd a bátai réven keresztül a Sárvízen, az ország belsejébe folytatták útjukat.
A révátkelés Báta és Szeremle községek között zajlott, 1843-ban áthelyezését kezdeményezték, de nem valósult meg. A révjog a bátaszéki uradalomé volt, 1881-ben 50 évre a bátaiak szerezték meg, a vámjövedelemből a révházakat és a révhez, komphoz vezető utakat kellett fenntartani.
Az 1900-as évek elején a vasútépítésekkel csökkent a víziutak jelentősége, és 1909-ben a bajai híd elkészültével végleg megszűnt Báta egykori közlekedési csomópont szerepe.
A bátaiak ezt sokáig nem hitték el, hiszen 1913-ban az első révet kőhíd váltotta fel, majd kövesutat építettek a Nagy-Szigeten át a kompig, mely 1950-ig kötötte össze Bátát és Szeremlét.

Itt, a Bátai-Holt-Dunánál váltotta fel az 1913-ban épült híd a korábbi első rév szerepét
A révig kikövezett út a Nagy-Szigeten
Az egykori szeremlei révhez vezető út
Kilátás a Duna bátai partszakaszára
A Bátai-Holt-Dunára egy vasúti hidat terveztek, de "közbeszóltak a dolgok", így nem fejeződött be

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.