A Grébeci-Holt-Duna mint egykori fő Duna-ág az 1893-1898 között elvégzett úgynevezett sükösdi átvágás eredményeként jött létre. A három legnagyobb mellékág (Rezéti-Grébeci-Vén-Duna) közül a legrosszabb állapotú. Felső torkolatát annak idején kőgáttal zárták el, így az mára teljesen feliszapolódott, csak magas dunai vízállás esetén jut be a víz. Alsó végén alacsony vízállásnál csak egy kis "fok" köti össze a Dunával. A Grébeci-Holt-Dunáról többet is megtudhatunk Elblinger Ferenc oldaláról.
Felső Barnabás felvétele a Papp Attilával közös, 1991-es kiadású Gemenc című könyvéből
Évekkel ezelőtt felvetődött, hogy a felső torkolatnál megbontják a csőátereszt, mederkotrást végeznek, és "átmosatják" az egész mellékágat. Ez a terv nem valósult meg. Hosszú évek tervezési és engedélyezési folyamatai után 2011 tavaszán-nyarán megkezdődtek az előkészületek a meder alsó végének helyreállításához. Ekkor 500cm körüli dunai vízállásnál egy kishajót toltak-vontak fel az alsó torkolatnál, amely a Grébec buvati partján összeszerelt csővezetéken keresztül fogja a meghatározott mennyiségű iszapot eltávolítani a mederből.
Kijelölt helyeken (Buvaton biztos, de ha jól tudom a Fekete-erdei részen is) úgynevezett kazettákat (árkokat) alakítanak ki amelybe az iszap kerül, végül az egészből vadmentő dombokat alakítanak ki.